ENERGIANSÄÄSTÖ HENKILÖ-, PAKETTI- JA ASUNTOAUTOT, TAKSIT

HENKILÖAUTOT

Tampereella asennettiin GP MB 320 CDi farmariautoon. Moottorin käyntiääni pehmeni heti. Talvikelissä pitkäaikaiskäytössä on auton kulutus ollut kuormitettuna enää vain 5.3 L/100 km, kun tehdasarvo ko autolle on 7.3 l/100 km. Todella merkittävät muutokset on omistja todennut myös muissa dieselkäyttöisissä henkilö- ja pakettiautoissa. LNG:tä (nestemäistä maakaasua) ja biokaasua käyttävät Volvo XC 90 ja Jeep Patriot muuttuivat myös hyvin nopeasti. Moottorin käynti tuli tasaisemmaksi ja hiljaisemmaksi sekä moottoreihin tuli merkittävästi vääntöä lisää, mikä vähentää polttoaineen kulutusta. Omistajalla ovat GP-laitteet käytössä myös öljypolttimessa. Kattila pysyy nyt lähes puhtaana. GP-kalkinhajotuslaitteista on omistaja saanut myös todella merkittävät positiiviset muutokset. Omakodin polttoainesäiliön täyttöväli oli ennen n. 1 vuosi. Nyt on täyttöväli ollut n 1.5 vuotta.

Mikkelissä asennettiin GP 2006 Honda CR-V 2 litran bensiinimoottorilla varustettuun autoon, vm 2005. Kulutus vähentyi 1.5 l/100 km. Mäessä vakionopeussäätimellä ajettuna kulutus oli ennen ajotietokoneella mitattuna yli 10 l/100 km, mutta Giga Powerin kanssa alle 9 l/100 km. Omistaja vaihtoi auton 2 litran Honda CR-V dieselautoon, vm 2007 ja siirsi GP:n bensiiniautosta. Autoon on tullut merkittävästi vääntöä lisää ja kulutus on vähentynyt litralla/100 km.

Järvenpäässä asennettiin GP vm- 96 BMW 528i bensa-autoon. Kulutus väheni ajotietokoneella mitattuna 10.5 litrasta 7.5 litraan/100 km eli vähennys oli 28.6 %. Kun systeemi otettiin auton vaihdon yhteydessä pois, kasvoi kulutus takaisin yhdessä päivässä 10.5 litraan. Seuraavaksi hän laittoi bensa-autossa olleen GP:n BMW 525 TDi farmariautoon vm 2002, teho 163 hv. Maantiajossa talvikelissä, nastarenkailla ja vakionopeussäätimellä ajettuna sekä ilmastoinnin ollessa aina päällä on kulutus ko autossa 5.1 l/100 km. Tehtaan ilmoittama kulutus on 7 -7.2 l/100 km. Sekalaisessa ajossa on pitkän ajan keskikulutus ollut 6.1 l/100 km keskinopeudella 62 km/h. Tehtaan ilmoittama arvo on 9.1-9.4 l/100km.

Oulaisissa asennettiin GP vuonna 2008 3 litran BMW 530 TDI-henkilöautoon vm 1999. Kulutus ilman GP:tä oli ajotietokoneella mitattuna 10.4 l/100 km. Nyt pitkän ajan kulutus on pysynyt GP:n ansioista 5.9 litrassa ajotietokoneen ilmoittamana eli vähennys on 44 %. Autoon on tullut myös todella reilusti suorituskykyä lisää. Savutusarvo on enää 0.13, kun se saisi olla 3. Hän on erittäin tyytyväinen myös GP-laitteeseen öljykattilassa sekä GP-vedenkäsittelyyn.

Joensuussa asennettiin GP 2001 vuosimallin Ford Mondeo 2.5 i henkilöautoon. Tietokoneella mitattu keskikulutus on vähentynyt 9.5 litrasta 2 litralla/100 km.Päästöarvot ovat olleet mittauksissa 0.

Orimattilassa asennettiin GP 2003 vuosimallin Ford Focus 1.6 i henkilöautoon. Keskikulutus on vähentynyt yli litralla ja vääntöä on tullut merkittävästi lisää.

Vantaalla asennettiin GP 1993 vuosimallin Saab 95 i henkilöautoon. Keskikulutus on vähentynyt pitkäaikaiskäytössä ajotietokoneella mitattuna maantiejaossa kesärenkailla 9 litrasta 6.2 litraan/100 km eli 31 %. Katastusmies ei alkuun uskonut päästöarvoja, mutta mitattuaan samalla mittarilla arvot toisesta autosta, totesi hän, että mittari toimii. Mitattuaan sen jälkeen uudestaan arvot Saabista, ei hän saanut taaskaan juuri mitään päästöjä autosta. Kun omistaja on ottanut kokeeksi välillä GP:n irti, on kulutus kasvanut takaisin varsin nopeasti ja taas päinvastoin uudelleen asennuksen jälkeen.

Pälkäneellä asennettiin GP vm 2002 Peugeot 306 1.6 litran bensaruiskuautoon. Kulutus oli ennen sekalaisessa ajossa yli 7 litraa. Systeemin myötä on sekalaisen ajon kulutus pudonnut 2 litraa/100 km eli n 28 %. Sama omistaja asensi GP:n myös Nissan King Capiin, 2.5 TDi, vm 2002. Nyt asuntovaunuakin vedettäessä kulutus on pysynyt alle 9 ltran.

Kuopiossa asennettiin GP vm 2003 MB 270 CDi henkilöautoon. Ajomatka tankillisella on kasvanut 950 km:stä n 1200 km:iin eli n 26 % ajettaessa vakionopeussäätimellä ennen ja jälkeen asennuksen.

Tampereella asennettiin kesällä 2007 GP kahteen MB 320 CDi-henkilöautoon. Molempiin autoihin tuli vääntöä lisää, kulutus väheni merkittävästi ja käyntiääni hiljeni tuntuvasti.

Rovaniemellä asennettiin GP BMW 520 i-henkilöautoon. Taajama-ajon kulutus pitkäikaiskäytössä väheni 13 litran tasolta n 3 litraa/100 km. Moottorikelkassa hän totesi, että kaasukahvaa tarvitsee kääntää n 1/3-kierrosta vähemmän kuin ilman GP:tä.

Sodankylässä asennettiin GP Toyota Avensis 1.6 litran bensaruiskukoneeseen, vm 2001. Ajotietokoneen mukaan oli keskikulutus ennen asennusta 7.3 l/100 km. Joulukuun lopussa 2005 oli keskikulutus enää 5.3 l/100 km. Keliolosuhteet olivat marras-joulukuussa vielä huonommat kuin ilman GP-asennusta edeltävällä ajalla. Kulutusvähennys on lähes 30 %. Ajosuorite on 2x45 km:n työmatka joka päivä.

Sodankylässä asennettiin GP Opel Vectran 2 litran TDi-autoon, vm 2002 syksyllä 2009. Kulutus on pudonnut 5.9 litrasta 5.2 litraan/100 km samaa työmatkaa ajettaessa. Taajamassa saa ajaa yhtä pykälää isommalla vaihteella.

Jyväskylässä asennettiin GP Audi A4 1.8 T vm 2004 bensiinimoottoriin. Auto muuttui heti paremmaksi. Sekalaisessa ajossa on lisääntynyt ajomatka tankillisella n 22 %.

Ilmajoella asennettin GP automaattilaatikolla varustettuun MB E 220 dsl-henkilöautoon. Kulutus oli ennen 5.5 l/100. Systeemin myötä on kulutus vain 4.1 l/100 eli vähennys on yli 25 %.

GP asennettin syksyllä 1999 VW 1.6 litran TDi Jettaan, vm-91. Keskikulutus sekalaisessa ajossa oli ajalla 4.10.99-4.1.00 4.32 litraa 3507 km:n matkalla ja ajalla 4.1.00-22.01.00 4.25 litraa/100 km. Kesäkulutustestissä 7202 km:n matkalla ajalla 2.6.00-6.11.00 oli keskikulutus 4.13 l/100 km. Taajama-ajotestissä loka-marraskuussa 2001 ulkoilman lämpötilassa +4 - -5 C oli keskikulutus 4.76 l/100 km 1410 km:n matkalla. Viimeisimmässä maantieajotestissä 1000 km:n matkalla kesäkelissä oli kulutus keskinopeudella 92 km/h vain 3.64 l/100 km vastaten CO2-päästöä 97 g/km. Vertailun vuoksi tehtaan ilmoittama arvo optimiolosuhteissa mitattuna on kaupunkiajossa 6.5 litraa, 90 km:n nopeudella 4.6 litraa ja 120 km:n nopeudella 6.8 litraa/100 km.

Heinola-Instituutin auto-osasto teki puolueettoman pitkäaikaisen kulutustestin dieselkäyöttöisellä Volvo 240-henkilöautolla. Autoon ei tehty ennen testiä eikä testiaikaina mitään muutoksia säätöihin. Pitkä mittausaika poistaa myös tankkauksessa syntynet mahdolliset pienet virheet. Ilman GP:tä ajetun 14200 km:n keskikulutus oli 7,2 l/100 km. Vastaavana vuodenaikana ajetun 10509 km:n keskikulutus Giga Powerin kanssa oli 6,48 l/100 km. Vertailun vuoksi 112 272 km:n keskikulutus oli ennen GP:a 7,67 l/100 km eli 18.4 % enemmän kuin GP:n kanssa ajettu keskikulutus.

Savon Autokatsastuksessa mitattiin bensiiniruiskumoottorilla varustetun
2 L:n Nissan Primeran, vm 1991 päästöt ilman GP:tä ja yhden päivän päästä GP asennuksesta. Välillä ei tehty auton säätöihin mitään muutoksia. Tulokset on esitetty seuraavassa taulukossa.
Perustiedot

Nissan Primera 2L bensa,vm 1991, TFO-567, Mittarilukema: 236 000 km
Mittauspaikka: Varkaus
Mittalaite: Pakokaasuanalysaattori PKA1

Päästöt 23.8.2001 ilman GP:tä:

Tyhjäkäyntikierroksilla | RPM yli 2000 1/min


Mitattu Sallittu Mitattu Sallittu Yksikkö
CO 0.45 0.50 0.25 0.30 %
HC 98 100 36 100 ppm
Lamda - - 0.99 0.97-1.03 -
CO2 14.50 Ei arvoa 15.30 Ei arvoa %
O2 0.70 5.00 0 5.00 %

Päästöt 21.9.2001 GP:n kanssa 1 pvä asennuksesta: .


Mitattu Sallittu Mitattu Sallittu Yksikkö
CO 0 0.50 0.08 0.30 %
HC 0 100 5 100 ppm
Lamda - - 1,02 0.97-1.03 -
CO2 14.50 Ei arvoa 14.70 Ei arvoa %
O2 0.60 5.00 0.40 5.00 %


CO-päästö väheni tyhjäkäynnillä 100 %, 2000-kierroksilla 68 %, HC-päästö väheni tyhjäkäynnillä 100 %, 2000-kierroksilla 86 %. CO- ja HC-päästöt GP-asennettuna ovat jopa paremmat kuin tämän päivän useimmissa uusissa autoissa, vaikka mitatulla Primeralla oli ajettu jo 236 000 km. Vertailun vuoksi mitattiin Joensuu-Voimatien autokatsastuksessa 1.6 Litran bensa Primeran vm 1997 (UGT-201) päästöt GP asennettuna. CO- ja HC-päästöt olivat 0 sekä tyhjäkäynnillä että 2000-kierroksilla jäännöshapen ollessa vastaavasti 0.4 ja 0.3.

Nurmeksessa asennettiin GP 1.8 L:n bens. VW Ventoon, vm -95. Maantiejossa vakionopeussäätimellä ajettuna oli kulutus ennen 7.8 litraa/100 km ( EU-kulutus ko autolle on 7.9). Laiteasennuksen jälkeen maantieajossa vakionopeussäätimellä ja samalla ajonopeudella ajettuna pitkän matkan keskikulutus oli enää 6.42 litraa eli säästö 17.7 %.


ASUNTOAUTOT

Orimattilassa asennettiin keväällä 2007 GP uuden,Renaultin 7.6 metrin pitkän asuntoauton 3 L:n Nissanin moottoriin(vm 2006). Auton valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 10 l/100 km. Kyseisen auton kulutus 3 kk:n käytön tuloksena on nyt 7.7 L/100 km ja vetokyky on parantunut merkittävästi moottorin käydessä samalla tasaisemmin ja hiljaisemmin.

Lappeenrannassa asennettiin GP 2.8 ITD-mooottorilla varustettuun asuntoautoon. Vaikka keliolosuhteet ovat olleet syksyllä paljon huonommat ja talvirenkaat päällä, on kulutus vähentynyt 2 litralla/100 km verrattuna kesäajan kulutukseen.

Vantaalla asennettiin GP 2.8 JTD-moottorilla varustettuun asuntoautoon. Kulutus on vähentynyt 2.5 litraa/100 km. Ajotilan melutaso on vähentynyt 10 desibeliä ja mäet nousevat paljon paremmin. Todella merkittävät muutokset on tapahtunut samalla omistajalla myös Volvo V40 TDi-henkilöautossa, MB 1722 ja MB Ateco 1823 jakelukuorma-autoissa.

Paraisilla asennettiin GP MB 316 Cdi (vm 2004) mooottorilla olevaan asuntoautoon. Kulutus on vähentynyt n 1.5 litralla/100 km, vääntöä on tullut merkittävästi lisää ja käynti on hiljaisempi.

Vantaalla asennettiin 2002 GP kokonaispainoltaan 3400 kg olevan Autorunner-asuntoauton Ducato 1.9 TD moottoriin (vm 2001). Kulutus on vähentynyt 11 litrasta yli 3 litralla/100 km, auto nousee mäet paljon paremmin, moottori käy pehmeämmin, savutus on vähentynyt ja pakoputki on tullut harmaaksi. Kulutusvähennys on n. 30 %.

Littoisissa asennettiin GP 2.8 JTD-moottorilla varustettuun asuntoautoon (vm 2004. Kulutus on vähentynyt n 3 litraa/100 km. Samoin on kulutus vähentynyt n 3 litraa/100 km halikolaisessa 2.5 TD:n moottorilla varustetussa asuntoautossa. Mäessä ei nopeus laske enää juuri ollenkaan.

Asuntoauton vm 2006, MB-moottorin tehoa oli nostettu 150 hv:sta 180 hv:aan MB:n ohjelmalla. Kulutus oli ennen GP-laitteiden asennusta 10 l/100 km. GP-laitteiden asennuksella moottorin käynti muuttui tasaiseksi ja pehmeäksi sekä moottoriin tuli vielä vääntöä lisää. Kulutus putosi lähes 2 l/100 km, vaikka nyt oli kylmempi ilma ja webastoa jouduttiin käyttämään enemmmän.

TAKSIT JA TILA-AUTOT

Tilataksiin, varustettuna MB 316 Cdi vm 2008 moottorilla, asennettiin GP-laitteet joulkuussa 2008, Kulutus on pudonnut samanlaisessa taksiajossa 1.5 l/100, vääntöä tullut merkittävästi lisää sekä mottori käy paljon pehmeämmin.

GP asennettiin 2005 tilataksi Transittiin 125T300 vm 2005. Kulutus on vähentynyt lähes 2 litraa/100 km, vääntö on parantunut ja käyntiääni pehmennyt todella merkittävästi. Lisäväännön huomaa parhaiden siinä, että nyt auto lähtee liikkeelle jopa 2-vaihteella ja pakilla loivaan nousuunkin. Ennen oli vaikea saada auto liikkeelle tasamaalla moottorin sammumatta 1-vaihteellakin. Hän asensi GP:n myös taksikäytössä olevaan vm 2005 Volvo V70 D5:een. Kulutus on vähentynyt yli 10 %. Moottoripyörässä Suzuki 1100:ssa on hänellä kulutus vähentynyt lähes 20 %.

Linja-auto-yrityksessä asennettiin GP MB 616 Cdi (vm 2003)moottorilla varustettuun 24-paikkaiseen pikkubussiin. Koululaisajossa oli kulutus ennen 17 litraa. Nyt se on 13,9 litraa/100 km. Pitkän matkan ajossa kulutus oli ennen yli 14 l/100 km. Nyt se on alle 11 litraa/100 km. Alavääntöä on tullut todella merkittävästi lisää. Kyseisellä yrityksellä on GP todella hyvin tuloksin myös Peugeot Boxerissa ja Scania linja-autossa.

PAKETTI- JA MAASTOAUTOT

Hollolasssa asennettiin GP 315 CDi MB Sprinteriin vm 2006. Kulutus on pudonnut 2.5 l/100 km ajettaessa sekalaista ajoa kantavuuspainoilla. Tätä ennen olivat samat laitteet hänellä Citroen Jumper 2.8 HDI- autossa. Kulutus väheni tässä n. 2 litraa ja veto parani todella merkittävästi.

Helmikuussa 2009 asennettiin GP-laitteet MB 316 CDi Srinteriin, vm 2008, Kulutus on vähentynyt 1.5 l/100 km ja vääntöä tullut merkittävästi lisää.

Joulukuussa 2008 asennettiin pääkaupunkiseudulla GP Iveco Daily 35S18 paketti/kuorma-auton 176 hv:n CR-moottoriin, vm -07. Kulutus ko autossa oli ennen asennusta ollut 14-15 l/100. Kulutus on pudonnut talvikelissä kuorman kanssa ajettuna yli 3 litraa/100 km.

Helsingissä asennettiin GP VW Transporter 2.5 TDi 174 hv:n pakettiautoon, vm 2005. Kulutus on vähentynyt yli litralla/100 km ja vääntöä tuli merkittävästi vielä lisää.

Hyvinkäällä asennettiin GP Toyota RAV4 D4D autoon vm 2006. Maantieajossa on kulutus nyt 2 litraa vähemmän ja sekalaisessa ajossa yli litran/100 km. Alavääntö on parantunut todella merkittävästi ja käyntiääni tullut paremmaksi.

Ypäjällä asennettiin GP MB:n toimesta lastutettuun MB 316 Cdi (195 hv), vm 2003 pakettiautoon. Auto herkistyi heti, alavääntöä tuli merkittävästi lisää, käynti pehmeni ja kulutus väheni n. litralla. Hänellä on metsäkoneessa vähentynyt tuntikulutus n 2 litralla.

Helsingissä asennettiin GP Toyota Hiacheen D4D (vm 2007). Moottoriin tuli merkittävsti vääntöä lisää ja sekalaisessa ajossa on ajomatka tankillisella lisääntynyt n 15 %.

GP on testattu poliisiautoissa VW Transporter 2.5 TDi vm 2000 ja 2006 sekä bensiinikäyttöisessä VW Transporterissa. Kulutus on vähentynyt noin litralla/100 km, vaikka käyttö on hyvin sekalaista. Bensa-auton kiihtyvyys testattiin tutkan kanssa. Systeemin kanssa auto kiihtyi 0:sta sataan useita sekuntteja nopeammin kuin ilman systeemiä. Hälytysajossa oli 2006 vuosimallin TDi Transportterin huippunopeus ennen 155 km/h. GP:n ansiosta nopeus vastaavassa ajossa kasvoi 165 km/h:iin.

Ranualla asennettiin GP vm 2003 olevaan Nissan King Capiin, 2.5 TDi, vm 1997 MB 220 dieselautoon sekä 80-luvun lopun Toytota Hiluxiin. Sekalaisessa ajossa on kulutus pudonnut Nissanissa n 10 %, MB 220:ssä yli 15 %. Sillä on nyt paljon turvallisempi tehdä myös ohitukset. Hilux vietiin katastukseen heti laiteasennuksen jälkeen. Savutusarvo oli heti ensimmäisellä polkaisulla 1. Kun GP otettiin pois ja tehtiin uusintamittaus jonkin ajan päästä samalla mittarilla, savutusarvo nousi arvoon 2.3 eli kasvoi 130 %.

Oulussa asennettiin GP Nissan Terrana 2.7 L TDi autoon. Sekalaisessa ajossa mukaan lukien peräkärrin veto oli ajomatka tankillisella ennen 500 km. Nyt samanlaisessa ajossa päästään n 700 km tankillisella.

Sulkavalla asennettiin GP Nissan Patroliin 3.3 D, vm -88. Kulutus väheni maantieajossa 11 litrasta n 3 litralla, vääntö parani ja kone käy paljon tasaisemmin. Hänellä ovat laitteet myös työkoneissa. Kaikissa on tapahtunut merkittävät positiiviset muutokset

Kiteellä asennettiin GP Mitsubish Pajero 2.5 TDi-maastoautoon, vm 2003. Kulutus on vähentynyt 2 litraa/100 km ja vääntöä on tullut merkittävästi lisää.

Kiimingissä asennettiin GP Toyota Hiache 2.5 TDi-maastoautoon vm -99. Kulutus on vähentynyt n 2 litraa/100 km ja vääntöä tullut merkittävästi lisää. Todella merkittävät muutokset on hänellä tapahtunut myös metsäkoneessa ja moottoripyörässä.

Somerolla asennettiin GP Toyota Hiluxiin, 2.4 TD, vm -98. Kulutus väehni 10.5 litrasta 2 litralla/100 km, savutus 3:sta 1.5:een ja vääntöä tuli paljon lisää.

| Sivun alkuun |

| Palautteet etusivulle |

|Palaa GP-tuotteeseen |

|Palaa Etusivulle|

Copyright © 2001, Giga Power Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

www.gigapower.fi mp@gigapower.fi Puh. +358 (0) 400 671 208