ENERGIANSÄÄSTÖ ALUKSISSA JA VENEISSÄ

Aluskäytössä olevissa MB, Caterpillar, Deutz, WD-moottoreissa ovat Giga Power-laitteet olleet käytössä jo vuosia, pisin käyttöjakso yli 30 000 tuntia. Pitkäaikaisessa kulutusseurannassa on todettu 5-15 %:n kulutusvähennykset, moottorit ovat pysyneet puhtaampina, savutus on vähentynyt ja moottoriöljyt pysyvät puhtaampina. Seuraavassa muutamia pitkäaikaiskäytön tuloksia.

GP asennettin 1600 hv:n moottorilla varustettuun 350 bruttotonnin alukseen. Kahden vuoden käyttökokemuksen pohjalta on todettu, että alus kuluttaa nyt n 18 000 kg polttoainetta, mikä on n. 10 % vähemmän kuin ilman GP:tä. Samalla savutus on vähentynyt ja moottoriöljyt pysyvät puhtaampina.

Hinaajakäytössä olevissa MB, Scania, Volvo ja Caterpillar moottoreissa on Giga Powerin ansiosta kulutus vähentynyt 5 - 15 %, savutus on vähentynyt merkittävästi, öljyt pysyvät puhtaampina, koneet käyvät tasaisemmin jne. Käyttökokemuksia on Suomessa kertynyt jo usean vuoden ajalta.

GP asennettin 50-luvun Deutzin koneilla olevaan kahteen alukseen. Tekemättä mitään muutoksia säätöihin tai muuhun on kulutus pudonnut yli 15 %, öljyn vaihtoväli on tuplaantunut, aluksen perä pestään vain kerran vuodessa, kun se ennen piti pestä 3 viikon välein kuten lippukin. Nyt on toisen aluksen moottori vaihdettu uuteen Scanian 94- moottoriin ja laitteet siirretty siihen. Merkittävät muutokset on todettu laitteilla myös tässä Scanian moottorissa.

GP-systeemi on asennettu lukuisiin matkustajakäytössä oleviin sisävesien ja rannikkokäytön aluksiin, missä on ollut Scanian, MB:n,Caterpillarin, Ivecon, Valmetin ja Detroitin pää- ja/tai apukooneet. Tyypillisesti ovat vanhemmissa moottoreissa kasvaneet tyhjäkäyntikierrokset 50 -100 rpm, savutus vähentynyt, käynti pehmentynyt ja tasaantunut sekä polttoaineen kulutus vähentynyt merkittävästi.

Varkautelainen veneilijä asensi Giga Powerin 4.85 m pitkän Silverfox-veneen 4-tahti Evindrude 40 hv:n uuteen moottoriin. Tehdaslähtöisellä potkurilla kierrokset nousivat 6000:een. Nyt isoimmalla nousulla olevalla potkurilla moottori jaksaa vielä pitää kierrokset hyvin 5000:ssa. Liukuunlähtö on parantunut ja huippunopeus kasvanut merkittävästi. Nykyisellä potkurilla saadaan sama nopeus 4000 kierroksella, kuin ennen tarvittiin 5000 kierrosta. Kesällä 2005 tehtiin vertailukoe samanlaisella veneellä, missä on uusi 4T Hondan 50 hv:n moottori. Se ei pärjää isommasta moottorista huolimatta liukuun lähdässä eikä nopeudessa Giga Powerilla varustetun 40 hv:n Evindruden (vm 2001) kanssa.

GP on asennettu useisiin veneiden bensiinikäyttöisiin 2T ja 4T-moottoreihin kokoluokassa 10 -250 hv. Käynti on tasoittunut hyvin nopeasti, lisäväännöstä johtuen veneet lähtevät helpommin liukuun ja pysyvät liussa jopa parhaimmillaan 300 kierrosta pienemmillä kierroksilla. Polttoaineen kulutus on pudonnut parhaimmillaan lähes 25 %. 2T-koneiden kärytys tyhjäkäynnillä on vähentynyt merkittävästi.

Pyhäjoella on GP:n ansiosta 40 hv 2 T Tohatsu-moottorilla varustetun veneen kulutus muuttunut merkittävästi. Ennen tehtiin 25 litran polttoainetankilla 2 reissua, mutta tehdään 3 samanlaista reissua. Savutus väheni samalla todella merkittävästi. Omistajalla on GP myös Nissan Navira 2.5 TDI-autossa, vm 2007. Kulutus on nyt n 9.5 l/100, ilman GP:tä se oli 10.5. Tehdasarvo on 12 l/100 km.

GP asennettin 32 jalkaisen liukuvan veneen kahteen 400 hv:n bensiinimoottoreihin. Veneen maksiminopeus on 60 solmua. Matkanopeudella 40 - 45 solmua on kulutus vähentynyt 100 litrasta 60-70 litraan tunnissa (eli yli 30 %) veneen pysyessä liussa n 200 kierrosta pienemmillä moottorikierroksilla. Tyhjäkäyntikierrokset kasvoivat 200 kierroksella. Ne on säädetty takaisin 800 kierokseen. Savutus on myös vähentynyt.

GP asennettiin 13 m pitkän ja 11 tn painavan veneen 370 hv:n Iveco-moottoriin. Moottori käy pehmeämmin, käynnistyy helpommin ja vääntöä on tullut selkeästi lisää. GP:n ansiosta on polttoaineen kulutus pudonnut samalla 10 solmun matkanopeudella reilu 2 litraa tunnissa tasolta 10 l/h. Moottoriöljyt pysyvät paljon puhtaampina, mistä johtuen vaihtoväli on tuplaantunut. Merkittävät muutokset hän on todennut myös akkulaitteella. Se on puhdistanut vanhat veneen akut niin, että ne latautuvat paljon nopeammin talven jälkeen ja kaikisssa kennoissa jännite on nyt hyvä, vaikka akut jo 14 vuotta vanhat.

GP asennettiin Volvo Pentan 100 hv:n TD-moottoriin, vm -86. Ilman laitteita mustuivat moottoriöljyt 10-20 tunnissa sekä veneen perä oli pakoputken ympäriltä pahasti nokinen. Nyt kesän ajon jälkeen (n 130 käyttötuntia) voidaan öljytikusta lukea vielä selkeästi kalvon läpi merkit eikä veneen perää ole tarvinnut puhdistaa enää 4 vuoteen. 31 jalkaisen (9.3 m) uppoamarunkoisen veneen keskikulutus on runkonopeudella ajettaessa ollut jo useita kesiä n 3,5 l/h. Kulutusvähennys on ollut Giga Powerin ansioista yli 30 %.

| Sivun alkuun |

| Palautteet etusivulle |

|Palaa Giga Power-tuotteeseen |

|Palaa Etusivulle|

Copyright © 2001, Giga Power Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

www.gigapower.fi mp@gigapower.fi Puh. +358 (0) 400 671 208